Vegetarijanstvo, pozitivne i negativne strane

Riječ vegetarijanstvo dolazi od latinske riječi vegetus što znači živ ili krepak. Vegetarijanstvo je način prehrane koji se prvenstveno razvio na području Indije kao dio vjerske prakse koja je zagovarala nenasilje, danas ljudi prakticiraju ovaj životni stil iz raznih razloga, bilo religijskih, bilo estetskih, bilo moralnih i etičkih. Razvile su se mnoge podgrupe vegetarijanaca u razlaganje kojih danas nećemo ulaziti.

vegetarijanska prehrana

Vegetarijanska prehrana, Foto: Yeko Photo Studio/Shutterstock

Hinduisti npr. smatraju da hrana ima dušu i da je oduzimanje života, nanošenje boli ili čak uskraćivanje slobode životinjama neetičan čin. No razlozi zbog kojih se ljudi odlučuju izbaciti meso iz prehrane su šaroliki i osobni i mogu biti, nutricionistički, povezani sa zdravljem ili pripadnošću određenoj grupi.

Čak i ako niste vegetarijanac ali vas zanima ekologija ili pak održivi razvoj i brinete o pitanjima kao što su zagađenje ili pak problemi nedostatka hrane ili pitke vode za eksponencijalno rastuću populaciju zanimat će vas sljedeća činjenica. Mnogo je više energije i resursa potrebno kako bi se proizveo kilogram mesa nego kilogram žitarica ili poljoprivrednih kultura.

Ujedno se u posljednjih 30ak godina pobliže promatraju zdravstvene beneficije prehrane koja izbacuje meso. Činjenica je da vegetarijanci pokazuju značajno manji krvni tlak koji je rezultat smanjene masnoće u krvi. Time imaju manji rizik od bolesti krvožilnog sustava. Ujedno su rijeđe neke vrste tumora poput raka dojke ili pak probavnog sustva.

Posljednje desetljeće zabilježilo je tendenciju rasta osoba koje su odabrale izbaciti meso jer su se u svijetu, kao posljedica stravičnih uvjeta u kojima se drže životinje namijenjene prehrani, razvile bolesti poput kravljeg ludila i ptičje gripe.

Iako vegetarijanstvo ima mnoge pozitivne strane ujedno ima i neke negativne, posebice kod onih koji su odlučili u potpunosti izbaciti sve namirnice životinjskog podrijetla, a ne samo meso. Ako se izbjegava i riba potrebno je uzimati mnoštvo orašastih plodova kako bi se nadoknadio nedostatk omega-3 masnih kiselina. Nedostatk kvalitetnih proteina vrlo lako se može riješiti konzumiranjem proizvoda od soje.

Izuetno bitan vitamin B-12 dugo je brinuo znanstvenike jer se smatralo da ga se može dobiti samo iz mesa. No to nije istina. Konzumiranjem dovoljno ekstrakta kvasca, sojina mlijeka, sjemenki i algi možete u tijelo unijeti sasvim dovoljno ovog vitamina.

Stoga odlučite li se krenuti ovim putem prvo što trebate učiniti je informirati se o promjenama koje će ovo uključivati u vašem životu. Prikupite sve potrebne nutricionističke informacije i posavjetujte se s liječnikom o mogućim potrebnim suplementima. Preporučljivo je obratiti se nutricionistu ili pak prijatelju vegetarijancu koji će vas naučiti neke male trikove ili vam pokazati neke očaravajuće recepte.

Autor: L.K.

Komentiraj

*